Unia Europejska chce stworzyć nowy rodzaj czołgów. Liczy na Polaków

Huta Stalowa Wola S.A. i Wojskowa Akademia Techniczna wezmą udział w drugiej fazie projektu Europejskiej Agencji Obrony dotyczącego stworzenia hybrydowego układu napędowego dla pojazdów wojskowych – Hybrid Drive Train Demonstrator – phase 2. Czy Polakom uda się zrealizować jedną z największych obsesji Ferdynanda Porsche?

Wydawać by się mogło, że zastosowanie napędu hybrydowego w pojazdach wojskowych to nowy pomysł. Nic bardziej mylnego. Największym orędownikiem takiego rozwiązania śmiało nazwać można Ferdynanda Porsche. Zaprojektowane przez legendarnego konstruktora hybrydowe ciągniki artyleryjskie, spinane w prawdziwe “pociągi drogowe”, masowo wykorzystywano już w czasie I wojny światowej.

W czasie II wojny światowej obsesją konstruktora było stworzenie hybrydowego napędu dla czołgu Tygrys. Ostatecznie hybrydowe prototypy zaprojektowane przez Porschego przegrały w testach z “klasycznymi” (benzynowymi) prototypami firmy Henschel, a 90 zamówionych wcześniej hybrydowych podwozi posłużyło do zbudowania legendarnych niszczycieli czołgów Elefant, zwanych – od imienia konstruktora – Ferdynandami. 

Polacy opracują hybrydy dla wojska. Nie chodzi (jeszcze) o czołgi

Do pomysłu opracowania hybrydowych napędów dla pojazdów wojskowych wraca Europejska Agencja Obrony (European Defence Agency, EDA). Jak informuje branżowy serwis “defence24.pl”, Huta Stalowa Wola S.A. i Wojskowa Agencja Techniczna wezmą udział w drugim etapie prac nad projektem HybriDT II (Hybrid Drive Train Demonstrator).

Jak czytamy w komunikacie EDA:

Projekt HybriDT II, przygotowany przez CapTech Ground Systems w Dyrekcji Badań i Innowacji EDA, przyczynia się do opracowania innowacyjnych systemów napędowych i układów napędowych, które mogłyby realizować produkcję pojazdów o zerowej emisji (ZEV), poprzez wprowadzenie najbardziej zaawansowanych trendów technologicznych w transporcie.

Defence24 precyzuje, że w drugiej fazie programu bierze udział 13 podmiotów z 5 państw członkowskich:

  • Niemiec,
  • Austrii,
  • Niderlandów,
  • Słowenii
  • Polski.


Liderem projektu jest niemiecki gigant z zakresu konstruowania napędów – AVL GmbH. Oprócz niego w projekcie biorą też udział takie ikony, jak chociażby Steyr, VDL i kilka ośrodków badawczych. 

Hybrydowe czołgi i wozy piechoty? Nie chodzi tylko o oszczędność paliwa

Intensyfikacja prac nad hybrydowymi układami napędowymi dla pojazdów wojskowych nie wynika jedynie z chęci przypodobania się ekologom. Elektryczne silniki trakcyjne zapewniają – pożądany w pojazdach o takiej masie – liniowy wykres momentu obrotowego i przy dzisiejszej technologii – można je uznać za łatwiejsze w eksploatacji.

W pojazdach o zastosowaniach militarnych dochodzą jeszcze tak istotne czynniki jak obniżenie sygnatury cieplnej pojazdu i sygnatury akustycznej zespołu napędowego, oszczędność na przestrzeni i masie elementów konstrukcji związanych z zespołem napędowym i zbiornikami paliwa oraz magazynem energii – czytamy w “defence24.pl”

Efektem drugiego etapu prac ma być m.in. powstanie w pełni sprawnych demonstratorów układów napędowych, które mogłyby znaleźć zastosowanie zarówno w pojazdach o trakcji kołowej i gąsiennicowej. Docelowo efektem programu ma być stworzenie “modułowej i skalowalnej architektury hybrydowej”, która w najwyższym stopniu dostosowana zostanie do celów wojskowych. 

Nowy Rosomak będzie hybrydą? Nie chodzi tylko o oszczędność paliwa

Na tym etapie prac zakłada się, że pierwszymi pojazdami wykorzystującymi nowe hybrydowe układy napędowe będą bojowe wozy piechoty w układzie 6×6 i 8×8.   Warto przypomnieć, że Huta Stalowa Wola S.A. jest jednym z podmiotów biorących udział w polskim programie opracowania Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego (NKTO), który w dalekiej przyszłości zastąpić ma w polskim wojsku licencyjne (Patria) Rosomaki.

Biorąc pod uwagę szeroki horyzont czasowy takiej zmiany, wydaje się całkiem prawdopodobne, że NKTO dla polskiego wojska również – docelowo – napędzane będą układem hybry­dowym. 

Źródło: Interia.pl 29.11.23

Artykuł dodano w następujących kategoriach: Biznes, Strona Główna.