Konrad Szymański: Polityka klimatyczna Unii Europejskiej dyskryminuje polski przemysł

W złożonej dziś rezolucji, Poseł Prawa i Sprawiedliwości do PE Konrad Szymański sprzeciwia się decyzji Komisji Europejskiej określającej zasady przyznawania bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 w latach 2013-2020. KE opiera się w swoich wyliczeniach o gaz, co dyskryminuje elektrownie węglowe i pozbawia konkurencyjności polski przemysł.

Kwestia wyznaczania wskaźników emisyjności (benchmarking), według których przyznawane będą bezpłatne uprawnienia, jest kluczowym problemem dla przemysłu w Polsce, ale także i w wielu krajach unijnych, gdzie gospodarka oparta jest na węglu. Zaproponowany obecnie przez Komisję przydział pozwoleń dyskryminuje też przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność bez dostępu do alternatywnych “zielonych” źródeł energii.

Projekt Komisji Europejskiej zakłada przyjęcie gazu ziemnego, jako paliwa referencyjnego dla wyznaczania wskaźników emisyjności. Powoduje to, że w tym samym procesie produkcyjnym, w którym wykorzystywany jest gaz ziemny oraz inne bardziej emisyjne paliwa, producenci wykorzystujący gaz znajdą się w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do producentów wykorzystujących np. węgiel.

“Komisja swoją decyzją doprowadzi do dyskryminacji części przedsiębiorstw oraz pozbawi konkurencyjności wiele sektorów polskiego przemysłu. Dominacja polityki klimatycznej nad energetyczną w Unii Europejskiej uderza w polską energetykę i górnictwo węglowe. Polityka klimatyczna Unii jest dziś największym zagrożeniem dla polskiego przemysłu i bezpieczeństwa energetycznego Polski” – mówi Konrad Szymański, który zasiada w Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii PE.

Zastosowanie zasady “jeden produkt – jeden benchmark” nie jest podyktowane wymogami prawa europejskiego i przy uwzględnieniu różnic w specyfice procesów produkcyjnych w różnych sektorach może prowadzić do naruszenia fundamentalnej zasady prawa wspólnotowego: zasady równości i zakazu dyskryminacji. Zastosowanie zbyt rygorystycznych benchmarków spowoduje, iż instalacjom będzie przypadało mniej uprawnień niż byłoby to konieczne dla osiągnięcia zakładanych celów emisyjnych. Dlatego też obecny projekt Komisji narusza unijną zasadę proporcjonalności. Nadmierne wyjściowe zaostrzanie wysokości benchmarku wykracza poza granice tego, co jest właściwe i niezbędne dla osiągnięcia celów Dyrektywy i jednocześnie jest środkiem bardzo dotkliwym dla przemysłu. Oznacza to niewspółmierny wzrost kosztów dla energochłonnych producentów w Polsce. Dlatego przy wyliczaniu liczby bezpłatnych pozwoleń na emisję CO2 konieczne jest wprowadzenie czynnika korygującego, dzięki któremu zostanie uwzględniony rodzaj wykorzystywanego paliwa.

Rezolucja będzie poddana pod debatę podczas nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego ENVI w przyszłym tygodniu. Jej głosowanie przewidziane jest na marzec. Zaproponowana Rezolucja jest szansą na uzyskanie lepszych warunków stosowania trzeciej fazy (2013 do 2020) Systemu Handlu Emisjami UE w Polsce.

Rezolucja zgłoszona przez Konrada Szymańskiego w imieniu EKR jest oparta o artykuł 88 (2) Regulaminu PE, zgodnie z którym poseł do PE może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie sprzeciwu wobec projektu Komisji Europejskiej do odpowiedniej Komisji Parlamentu, w tym wypadku do Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego ENVI, w ramach okresu kontroli pojektu decyzji w Parlamencie Europejskim.

Źródło: wPolityce.pl 09 02 11
Artykuł dodano w następujących kategoriach: Biznes.