PAIH Forum Biznesu


eksport- inwestycje-partnerstwo

Warszawa 09 10 2019

Wystąpienie nieautoryzowane- reedukacja

Wsparcie dla polskiego eksportu

Robert Zmiejko. Dyrektor d/s rozwoju zagranicznego.

Jak wiadomo PKO BP jest liderem na rynku lokalnym. To bank, który nie tylko jest liderem w Polsce, ale także w Europie – Środkowo-Wschodniej. Współpracujemy z jedenastoma milionami klientów detalicznych. Jesteśmy największym pracodawcą. Nasze aktywa to ok. 330 mld zł. To także instytucja, która posiada ponad 1110 oddziałów w Polsce. Jesteśmy we wszystkich większych i mniejszych aglomeracjach. Ale to także bank, który ma aspiracje międzynarodowe i instytucja, która działa na rynkach międzynarodowych. Od kilku lat, dokładnie od 2013 roku wdrażaliśmy strategie ekspansji międzynarodowej, która została właśnie tak zbudowana w oparciu o główne filary, które chciałbym zaprezentować.

Gdzie my dzisiaj jesteśmy? Od 2004 r jesteśmy na Ukrainie, posiadamy bank zlokalizowany przede wszystkim w zachodniej części Ukrainy, we Lwowie. Posiadamy także oddziały zagraniczne zorientowane na współpracę z korporacjami, z przedsiębiorstwami [polskimi aktywnymi chociażby w Niemczech czy w Czechach, ale także z niemieckimi, czeskimi, międzynarodowymi działającymi na tamtych rynkach, które chcą inwestować w Polsce. W grudniu 2015 r uruchomiliśmy nasz oddział korporacyjny we Frankfurcie nad Menem ponieważ Niemcy sa naszym najważniejszym partnerem gospodarczym, adresatem naszego największego eksportu, ale także polskie firmy najczęściej inwestują właśnie w Niemczech.

Następnie po bardzo dobrym okresie współpracy miedzy nami a firmami polskimi we Frankfurcie podjęliśmy decyzję o wejściu na rynek czeski. Dlaczego rynek czeski? Dlatego, że nasi analitycy przed 2017 r oceniali, że drugim partnerem gospodarczym stana się Czechy wyprzedzając Wielką Brytanię. Dzisiaj, kiedy patrzymy na partnerów Polski od pierwszej do trzeciej pozycji to republika Czeska prześcignęła Wielka Brytanię. May już bardzo zaawansowane prace, w IV kwartale w ciągu jednego od dwóch miesięcy będziemy uruchomiali kolejny nasz oddział i będzie to oddział zlokalizowany w Bratysławie na Słowacji, ponieważ Słowacy są dla nas także bardzo ważnym partnerem gospodarczym.

Oprócz tych oddziałów korporacyjnych, które posiadamy, posiadamy ponad 1300 relacji korespondenckich na całym świecie. Rozliczamy się w 23 walutach. Jesteśmy np. w stanie rozliczać się w dolarze nowozendzkim  i mamy relacje korespondenckie z tym krajem. A więc wszędzie tam, gdzie nie ma międzynarodowych sankcji, gdzie nie ma wojen mamy nasze relacje korespondeckie, relacje z instytucjami  bankowymi tak aby jak najbardziej efektywnie wspierać naszych klientów. 

Trzy obszary dla naszych klientów są bardzo ważne.

Finansowanie. Oczywiście bardzo nas cieszy rozwój naszych klientów. Ale oczywiście ten rozwój generujecie, na początku kreujecie jest podyktowany koniecznością podejmowania pewnych wyzwań związanych z ryzykiem. I tych wyzwań jest bardzo dużo – są ryzyka gospodarcze, polityczne, kursowe, prawne i oczywiście ryzyka płatności. Tutaj mamy specjalna dla klientów ofertę, mamy specjalne produkty dedykowane celem zminimalizowania tych ryzyk, które występują w przypadku dokonywania płatności. Jakie ryzyka ponosi sprzedający? To przede wszystkim możliwość utraty zapłaty, to także opóźnienia zapłaty bądź jej zmniejszenie poprzez zalewarowanie, poprzez reklamacje eksportowanych produktów.

I tutaj produkty oferowane przez PKO BP dla klientów to takie jak akredytywa,  potwierdzenie akredytywy, dyskonto, gwarancje, także inkasa eksportowe. Te produkty oferujemy naszym klientom, aby zabezpieczać ich aktywność eksportową  i międzynarodową. To przede wszystkim produkty, które ograniczają ryzyko występujące w wymianie handlowej. Dzisiaj nie tylko eksportujemy na rynki nam najbliższe tj. UE, ale podejmujemy eksploracje w destynacjach zdecydowanie nam odległych czasami nie znając kontrahenta, nie znając partnera po drugiej stronie. To oczywiście także produkty, które umożliwiają zabezpieczenie transakcji i podnoszą efektywność rozliczeń z przyszłym partnerem handlowym.

Jeśli chodzi o dodatkowe wsparcie, jakie oferujemy naszym klientom, wsparcie operacyjne, wsparcie merytoryczne to tutaj także jesteśmy w pełni do dyspozycji klientów. Po pierwsze mamy te relacje, o których mówiłem na całym świecie. Współpracujemy z bankami w większości krajów świata, z bankami zweryfikowanymi, partnerami liczącymi się na danym rynku, bezpiecznymi i profesjonalnymi instytucjami finansowymi. Dodatkowo mamy wiele limitów na poszczególne banki, ale także na poszczególne kraje. Mamy bardzo sprawną obsługę operacyjną, efektywna, ale i szybką w swoim działaniu. Staramy się dokonywać naszych prac z punktu widzenia operacyjnie, aby być bardziej operacyjnym niż inne instytucje. Przygotowujemy naszym klientom całą naszą kartę operacyjną szybckiej aniżeli inne instytucje.

Mamy specjalnie wyedukowanych specjalistów produktowych, każdy klient w Banku PKO BP ma swojego dedykowanego specjalistę finansowania handlu. Tych specjalistów mamy dla bankowości korporacyjnej, dla małych i średnich przedsiębiorstw, i to co istotne, mamy nich zlokalizowanych we wszystkich regionach w Polsce, tak aby ta osoba mogła do klientów przyjechać, mogła przeanalizować części finansowe umowy eksportowej i mogła zaproponować klientom specjalny serwis, specjalna aplikacje służąca do elektronicznego przeprowadzania zleceń. Poprzez oddziały zagraniczne, chociażby oddział we Frankfurcie, czy Pradze Czeskiej. Jesteśmy w stanie poprzez te odziały specyficzne produkty, specyficzne z punktu widzenia rynku lokalnego zaproponować możliwości ekspansji międzynarodowej.

Jeśli chodzi o drugi obszar, który chciałem przedstawić to nasza oferta oddziałów zagranicznych. Jakże ważna jest współpraca z partnerem, którego klient zna na rynku zagranicznym. Stąd podjęliśmy strategie uruchomiania oddziałów zagranicznych do tego aby podążać za klientami na rynki zagraniczne oferując rynki z rynku lokalnego bezpośrednio z naszego oddziału. Ale przygotowując tę ofertę dla klientów patrzyliśmy z punktu widzenia efektów, a tak naprawdę przewag konkurencyjnych, jakie klienci otrzymają do dyspozycji względem lokalnych banków, lokalnych instytucji. I takimi przewagami to jest szybkość procesowa. Jesteśmy w stanie znając klientów i współpracując z nimi od wielu lat, jesteśmy w stanie dużo szybciej niż banki lokalne przygotować naszą ofertę. Jesteśmy w stanie popatrzeć nie tylko z punktu widzenia ceny popatrzyć nie tylko na aktywność naszych klientów na rynku niemieckim czy czeskim, a za chwile na rynku słowackim, ale patrzymy na  te projekty naszych klientów, które przeprowadzają na rynku polskim.  A więc patrzymy na przedsiębiorstwo z punktu widzenia rynku polskiego i zagranicznego, gdzie np. instytucje bankowe z Niemiec czy Czech nie znając nie znając klientów z rynku polskiego nie mogą tego robić. To jest bardzo duża przewaga pokazująca też optymalizację czasu z punktu widzenia instytucji finansowej, ale też i cenę, która jesteśmy klientom w stanie zaproponować. 

Kolejna kwestia, która jest istotna, bo dzisiaj debata koncentruje się przede wszystkim na  eksporcie a nie inwestycjach, to są rozliczenia. I tutaj mając oddział zagraniczny możemy klientom dokonywać rozliczeń w czasie rzeczywistym między oddziałem czeskim a oddziałem w Polsce, bądź niemieckim, czy słowackim. Te rozliczenie miedzy kontami jest przeprowadzane w czasie rzeczywistym. Czyli na jednym pulpicie klient widzi oba konta i te rozliczenia względem konkurencji dokonuje w czasie rzeczywistym, co jest kolejną przewagą konkurencyjną względem banków lokalnych. Mamy specjalnie dedykowanych doradców w oddziałach zagranicznych, mamy także specjalny portal, który jest w trzech językach – w języku polskim, angielskim i danym lokalnym. Także nasi doradcy rozmawiają w tych językach.

I trzeci element, który jest bardzo ważny dla klientów, przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw to jest profesjonalna analityka. Pod koniec 2017 r przygotowaliśmy dedykując to małym i średnim przedsiębiorstwom w Polsce platformę wsparcia eksportu. Jest to specjalny portal internetowy, który można znaleźć na stronie – wspieramy eksport. pl – i tam przygotowaliśmy nasze analizy dla firm, które jeszcze nie eksportują, ale chcą to robić. Ta zakładkę nazwaliśmy „ABC eksportera” i tam można info jak przygotować się do ekspansji, jak napisać strategię ekspansji międzynarodowej, jak współpracować z partnerem zagranicznym, na jakie kwestie trzeba zwracać uwagę na poszczególnych rynkach, jak przygotować si e marketingowo do ekspansji międzynarodowej. Ale nasza platforma wsparcia eksportu jest także dla tych firm, które dzisiaj eksportują i chcą jeszcze bardziej rozwijać się na rynkach międzynarodowych. Tutaj można znaleźć ponad 130 gospodarek świata, które przeanalizowaliśmy. Te analizy i raporty tych 130 gospodarek sa najnowsze z punktu widzenia danych statystycznych i na bieżąco je aktualizujemy. Oprócz raportów gospodarczych także dane, które uwzględniają chociażby wskaźniki, które uwzględniają wskaźniki gospodarcze w poszczególnych gospodarkach świata przygotowujemy regularnie co kilka miesięcy raporty branżowe. Przygotowaliśmy już kilkanaście takich raportów nie patrząc jak dana branża rozwija się w Polsce, ale jak te branże radzą sobie na rynkach międzynarodowych. Jak te branże się rozwijają, z kim muszą konkurować w poszczególnych regionach świata.

Kolejna zakładka, która jest dedykowana klientów na stronie – wspieranie eksporter- to informacja o targach, które odbywają się w poszczególnych regionach świata. Tam także można znaleźć info, jeśli chodzi o wchodzenie w różnego rodzaju przetargi międzynarodowe. To, czego dokonaliśmy w ostatnim czasie to było też odpowiedzią na oczekiwania klientów,  to zakładka  weryfikuj wiarygodność swojego kontrahenta. Cała ta strona dotycząca wspierania eksporterów jest w pełni bezpłatna i dostępna dla klientów i my widzimy jak duża jest liczba tych, którzy regularnie odwiedzają nasza stronę. Ale zakładka „ zweryfikuj kontrahenta’ jest w tym przypadku płatna, klient może wybrać branże, wybrać region, i poprosić o wydrukowanie lub przesłanie raportu swojego partnera handlowego.

Wspomniane raporty można znaleźć na naszej stronie internetowej   

Artykuł dodano w następujących kategoriach: Biznes.